Віктор Громовий: не треба «перепідготовлювати» вчителів

Хто мені може пояснити різницю в термінах:

  • підвищення кваліфікації вчителів (в англомовній літературі пишуть про Teachertrainingandprofessionaldevelopmen, In-serviceeducation тощо);
  • професійний розвиток вчителів (в англомовній літературі пишуть про The Professional DevelopmentofTeachers, наприклад, на Professional growthseminar);
  • удосконалення вчителів;
  • перепідготовка вчителів?

Від терміну «удосконалення вчителів» (нинішні ОІПП раніше називались обласними інститутами удосконалення вчителів) ми відмовились. На мій погляд, це зроблено правильно, бо вчитель не трактор, щоб його «удосконалювати».

Професійний розвиток, як правило, визначають як «відкритий процес зміни особи в результаті освоєння і виконання професійно-освітньої та професійної діяльності». До речі, у нас діє Закон «Про професійний розвиток працівників» http://zakon.rada.gov.ua/go/4312-17

Зараз знову чомусь почав активно використовуватись термін «перепідготовка вчителів». В англомовній літературі те, що ми в контексті НУШ вкладаємо в термін «перепідготовка вчителів», це скоріш за все TER (TeacherEducationRefresh). А формами роботи у цьому випадку вірогідно мають стати «Teacherrefreshercourses» та «TeacherEducationRefresh (TER) Programme».

Утім, чіткого визначення у НУШ-документах, що таке «перепідготовка вчителів», я так і не знайшов…

Хто знає, напишіть, адже нам потрібно не просто уникати термінологічної плутанини, а слід мати чітке розуміння того, що ми зараз взялися робити. Без такого розуміння буде «не только в голове сумбур, но и в делахчепуха», і ми лише заTERоризуємо вчителів без відчутного результату для побудови НУШ.

Читаю в Законі «Про освіту» (Стаття 18. Освіта дорослих, п. 6), що післядипломна освіта включає:

«перепідготовку – освіту дорослих, спрямовану на професійне навчання з метою оволодіння іншою (іншими) професією (професіями);

підвищення кваліфікації – набуття особою нових та/або вдосконалення раніше набутих компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань».

Тобто за новим законом «перепідготовка» є не тим, про що зараз йде мова стосовно вчителів початкової школи, а зовсім іншим: освітою дорослих, яка спрямована «на професійне навчання з метою оволодіння іншою (іншими) професією (професіями)». Ми ж не ставимо на меті вчителів початкової школи зробити, наприклад, тьюторами. Ми хочемо забезпечити їх професійне зростання(підвищення кваліфікації).

На мій погляд, єдине, що доцільно було б зараз зробити, так це навчити вчителів початкової школи, як розучитись (learntounlearn) старим вчительським практикам. Тобто сконцентруватись на середній ланці ось цього коловороту: навчатись, розучитись і перенавчатись (learn, unlearnandrelearn). Бо опанувати нові педагогічні технології не так важко, як відмовитись від старих уявлень про «правильного» вчителя. Ломка стереотипів, розрив шаблонів, подолання зашореності та розширення горизонтів, – це саме те, що нам потрібне для запуску НУШ.

Джерело http://osvita.ua/blogs/59361/

Оригінал на сайті Освітня політика

Автор: Громовий Віктор

Освітній експерт, заслужений вчитель України

Залишити коментар

Ваш email ніде не буде показанийОбов'язкові для заповнення поля позначені *

*

x

Варто прочитати

Тетяна Броніковска: 7 відмінностей шлюбу в Україні і за кордоном

Працюючи в польському дитсадку, зауважила таку особливість: дітей із розлучених родин в моєму садочку не ...