Подивіться на це зображення. Саме так виглядав Facebook – або The Facebook, як його тоді називали – коли Марк Цукерберг з кількома друзями запустили його 20 років тому.
Відтоді найпопулярніша соцмережа змінювалася десятки разів.
Але її мета залишилася незмінною: об’єднати людей онлайн. І заробляти гори грошей на рекламі.
До Facebook існували інші соціальні мережі, такі як MySpace, але сайт Марка Цукерберга миттєво розкрутився одразу після запуску в 2004 році – і цим довів, наскільки швидко може розвинутися вебсайт такого типу.
Менш ніж за рік у нього вже був мільйон користувачів, а за чотири роки він обігнав MySpace завдяки таким інноваціям, як можливість “позначати” людей на фотографіях.
Брати цифрову камеру на вечірки, а потім “позначати” своїх друзів на десятках фото стало невіддільною частиною життя підлітків наприкінці нульових. Користувачів також приваблювала стрічка новин, що постійно змінювалася.
До 2012 року Facebook перетнув позначку в один мільярд користувачів на місяць. І, окрім короткого періоду наприкінці 2021 року, коли кількість щоденних активних користувачів вперше впала до 1,92 мільярда, платформа продовжує зростати.
Наприкінці 2023 року Facebook повідомляв, що платформу щоденно відвідує понад два мільярди людей.
Слід визнати, що Facebook менш популярний серед молоді, ніж раніше. Однак попри це, він започаткував нову еру активності в інтернеті та залишається найпопулярнішою соцмережею.
Дехто бачить у Facebook та його конкурентах інструменти для розширення можливостей для зв’язку, інші – агентів руйнування, що викликають звикання.
Facebook довів, що збирати наші лайки та дизлайки надзвичайно прибутково.
Сьогодні материнська компанія Facebook, Meta, є рекламним гігантом, який, поряд із Google, отримує левову частку рекламних грошей.
У п’ятницю Meta повідомила про майже 40 мільярди доларів доходу в останньому кварталі 2023 року, в основному завдяки пропозиції високоцільових рекламних послуг для рекламодавців.
Але Facebook також показав, що під час збору особистих даних може піти не так.
Meta неодноразово штрафували за неправомірну обробку персональних даних.
Найбільш відомим став скандал із Cambridge Analytica у 2014 році, який призвів до того, що Facebook заплатив 725 мільйонів доларів за врегулювання судового позову через значний витік даних.
У 2022 році Facebook також заплатив ЄС штраф у розмірі 265 мільйонів євро за дозвіл на вилучення персональних даних із сайту.
А минулого року Комісія із захисту даних Ірландії оштрафувала компанію на рекордну суму в 1,2 мільярда євро за передачу даних європейських користувачів за межі юрисдикції. Зараз Facebook оскаржує цей штраф.
Завдяки цільовій рекламі Facebook став основною платформою для передвиборчої кампанії в усьому світі.
Наприклад, згідно з дослідженням Statista, за п’ять місяців до виборів президента США в 2020 році команда чинного президента Дональда Трампа витратила понад 40 мільйонів доларів на рекламу у Facebook.
Facebook також доклав руку до зміни місцевої політики, даючи можливість різнорідним групам користувачів збиратися, проводити кампанії та планувати дії.
Також вважали, що Facebook і Twitter відігравали вирішальну роль під час “арабської весни”, допомагаючи координувати протести та поширювати новини про те, що відбувається.
Але використання Facebook у політичних цілях критикують за окремі наслідки, зокрема вплив на права людини. У 2018 році Facebook погодився зі звітом ООН, у якому йшлося, що він не зміг запобігти використанню платформи для “розпалювання насильства” проти мусульман рохінджа у М’янмі.
Завдяки величезному успіху Facebook Марк Цукерберг створив технологічну імперію, яка залишається безпрецедентною з точки зору кількості користувачів і її потужності.
Під егіду компанії Facebook, яка змінила назву на Meta у 2022 році, потрапили перспективні компанії, включно з WhatsApp, Instagram і Oculus.
Зараз Meta каже, що принаймні одним із її продуктів щодня користуються понад три мільярди людей.
А коли компанії не вдавалося купити своїх суперників, Meta часто звинувачували в тому, що вона копіює їх, щоб зберегти своє домінування.
Функція тимчасових історій у Facebook та Instagram схожа на ключову функцію Snapchat; Instagram Reels – це відповідь компанії на виклик TikTok; а Threads – спроба Meta імітувати X, раніше відомий як Twitter.
У 2022 році Meta була змушена зі збитками продати GIF-мейкер Giphy – після того, як регулятори Великої Британії заблокували право власності на цей сервіс через побоювання надмірного домінування на ринку.
Зростання та домінування Facebook є свідченням здатності Марка Цукерберга підтримувати актуальність. Але зберегти статус найпопулярнішої соцмережі буде величезним викликом протягом наступних 20 років.
Зараз Meta активно намагається побудувати свій бізнес навколо ідеї Metaverse – і в цьому напрямку, як виглядає, випереджає таких конкурентів, як Apple.
Пріоритетом для Meta є штучний інтелект.
Прокоментуйте