Франко особисто стежив за тим, як монтували літаки, випробовували двигуни, виправляли неполадки, врешті, як злітали в небо пілоти.Першими летунами були колишні ветерани австро-угорської армії. Згодом особовий склад поповнили авіатори з Наддніпрянської та Східної України. Щоб підготувати власних фахівців, у січні 1919 року при УГА почали діяти курси летунів-дозорців і механіків-мотористів. Франко написав спеціальну брошуру “Співділання літаків з гарматами”. Вона тлумачила, як використовувати літаки в бойових ситуаціях.
Петро Франко налагодив співпрацю з головним управлінням Повітряного флоту Української Народної Республіки. Завдяки партнерам Летунський відділ УГА набував літаки, запчастини, амуніцію, авіабомби тощо.Франко двічі літав на зустріч із головним отаманом Симоном Петлюрою до Проскурова, де містився штаб авіації УНР. Петлюра передав “вагон летунських бомб та два прегарні літаки”, як згадував поручник. Понад те, Франко пропонував Петлюрі перевести авіацію УНР до Проскурова, а також обʼєднати військово-повітряні сили ЗУНР та УНР.
У грудні 1918 року у Красному, як зазначає дослідник української авіації Андрій Харук, “була сформована цілком боєздатна авіаційна сотня в складі 14 старшин і 140 підстаршин і стрільців. Вона нараховувала сім придатних до бойового використання літаків: чотири розвідники типу “Бранденбурґ” серій 27 і 64, а також три винищувачі “Ньюпор ХХІ” та “ХХVІІ”.Невдовзі при УГА створили і 2-гу авіаційну сотню. На лютий 1919 року авіація УГА налічувала майже 400 осіб (із них 11 пілотів та 11 спостерігачів) і вісім придатних до польотів літаків (один “Ллойд”, три “Бранденбурґи”, чотири “Ньюпори”).
Звитяги галицьких соколів
Освоєння летунства посилювало обороноздатність і військову потугу УГА, давало надію на перемогу.
“Тепер ми кидали бомби на Високий Замок, де стояли польські батареї, на двірець, кадетську школу, де було польське радіо та польське летовище на Янівськім болоню… Польські війська до 1919 р. мали значно гірші літаки”, – гордо писав Петро Франко у спогадах.
Летунський відділ провадив розвідувальну роботу, прикривав піхоту з повітря, перевозив надважливу кореспонденцію. За успіхи в організуванні авіації Франко 1 січня 1919 року дістав звання сотника.За твердженням Богдана Якимовича, “впродовж усієї польсько-української війни летунство УГА переважало поляків в умінні, силі і відвазі”.
Сотник УГА, летун і військовий побратим Петра Франка Іван Фостаковський зазначав:”До кінця лютого 1919 р. виконувало українське летунство свої завдання майже без перешкод з ворожої сторони, бо польське летунство було тоді далеко слабше від українського, а наші визначні мисливці, як полк. Губер, сот. Євський, сот. Алєлюхін і чет. Сєриків, наганяли своїми бравурними атаками на “Нюпорах” жах на польських летунів. Нераз траплялося, що ворожий літак випадково стрінувся із нашим, але коли побачив “Нюпора”, який звичайно ескортував бомбовика, відразу втікав або злітав на землю, бо знав, що ані скорістю, ані силою вогню не дорівняє”.
Сотник у небі
Петро Франко і сам здійснював розвідувальні вильоти. У небо виходив на літаку типу “Альбатрос”.
“Часто я не міг літати (літав усього 40 до 50 разів), бо на моїй голові лежав догляд над усею орґанізацією”, – згадував згодом.
Поза тим, як свідчив Іван Лемківський, “з летами сотника Франка є звʼязані правдиві лєґенди, які до сьогодні кружляють серед б[увших] комбатантів галицького летунства”.Українська письменниця Уляна Кравченко присвятила сотникові Франку свій поетичний цикл “З пісень летунів” для збірки “Для неї – все!”. Ця збірка була заборонена в радянський час. “Для неї” – означало “для України”.
Цикл складався із трьох поезій, які оспівували бойовий дух українського летунства, безстрашність пілотів, їхню відданість національній справі та передавали настрій перемоги: “Гей, вина, вина дай, мила…”, “З піснею на устах…”, “Гей, над сонні гори, скелі…”, – які передавали бойовий дух українського летунства, безстрашність пілотів, їхню відданість національній справі та віру в перемогу.
Перший вірш починався так:
Гей, вина, вина дай, мила,
наливай по чарці вщерть!
Зараз, може, жде могила,
все одно: життя – чи смерть!
Летуни – бач – зводять крила,
Наливай по чарці вщерть!
Один із найлегендарніших вильотів Петра Франка відбувся 4 січня 1919 року. Тоді сотник разом із напарником, підстаршиною Василем Кавутою, потрапив у полон до поляків й опинився в таборі військовополонених у Кракові.Франкові вдалося врятуватися завдяки винахідливості. Він виміняв в охоронця на золотий перстеник польську форму і, переодягнувшись жовніром, утік із полону. Як оповідала Петрова небога Зеновія Франко, коли військові патрулі розшукували його на вокзалі, той спокійно собі пив каву в кав’ярні.
Сам Петро Франко згадував:”В 1919 р. день перед Різдвом (4. І.) полетів я із пільотом Кавутою на північ, кинув бомби на кілька двірців, але літак, мабуть, ушкоджений обстрілом із низу, упав у глибокий сніг коло с. Дубнова, недалеко від Володимира-Волинського, де ми попали в полон. Прийшлося посидіти на люблинськім замку, а потім переїхати до Кракова та Домб’я. Я на другий день утік уже з Кракова до близької чеської гряниці, а тоді через Прагу, Відень, Будапешт, Карпати, Станиславів назад до Красного. І так 21. I. я знов повнив свою службу”.
На небі від кохання
А літав Петро Франко не лише на військових літаках, а й на крилах кохання.Через два тижні після повернення з полону він одружився з Ольгою-Марією Білевич, донькою священника. Познайомився з нею 29 жовтня 1911 року на відкритті памʼятника Маркіянові Шашкевичу на Білій горі біля Підлисся, села на Золочівщині. Струнка русява блакитноока дівчина з лагідним поглядом була сестрою Петрового гімназійного товариша Олександра Білевича.
Ольга Білевич терпляче чекала повернення коханого з війни. Та й Петро постійно линув думками до Буська, до своєї Дзюні, як ніжно називав кохану. Коли він у листопаді 1918 року обирав Красне як місце формування Летунського відділу, то, мабуть, до всіх раціональних аргументів додавав і близькість до Буська – між ними якихось п’ять кілометрів.
Весілля Петра Франка й Ольги-Марії Білевич відсвяткували 4 лютого 1919 року в селі Полоничній, де жили родичі молодої. У той воєнний час дозвіл на шлюб сотникові Франку дали Начальна команда та Секретаріат військових справ. На самому весіллі були присутні старшини з Летунського відділу УГА.
Трагедія у Красному
Перші місяці після одруження молода сімʼя прожила у Красному. У цьому ж містечку відбували службу і полковники Борис Губер та Джамбулат Кануков, і сотники Іван Шестаків та Нікандер Залозний. Дружини летунів, як згадував Петро Франко, “поділяли з чоловіками всі їх радощі і горя”.
Велике горе трапилося наступного дня по весіллі Петра та Ольги Франків.Петро Франко згадував: коли весільні гості “на другий день виїхали з Полоничної до Красного, ніяк не можна було сподіватися, що для багатьох із них це буде остання дорога”.
У Центральному державному історичному архіві України у Львові збереглися чорно-білі світлини зі зображеннями покалічених тіл старшин і підстаршин, котрі загинули від вибуху.
З неба на землю
У квітні 1919 року Петро Франко прибув до Станиславова на нараду. Її проводив військовий міністр, полковник Дмитро Вітовський. За рішенням уряду сотник дістав наказ виїхати з дипломатичною місією у справі українських військовополонених до Білгорода, столиці Королівства Сербів, Хорватів і Словенців (нині – Белград, Сербія). Натомість командування Летунським відділом перебрав на себе сотник Джамбулат Кануков.
На Петра Франка чекали нові завдання, пригоди й випробування – тепер уже на землі.Магія небесної високости не відпускала його ніколи. Мабуть, до кінця віку в думках Петра Франка бринів клич галицьких летунів із вірша Уляни Кравченко:
З піснею на устах
на підоблачний шлях
летимо, як боги,
у сам вир боротьби.
Він і далі летів у сам вир боротьби. І цей вир зрештою його поглинув. Але це вже зовсім інша історія.
Прокоментуйте