Брак мотивації — одна з ключових проблем школи
Під час опитування, вчителям запропонували описати свій стан за останні 30 днів. 53% педагогів працюють з відчуттям постійної втоми, а 39% взагалі на межі виснаження.
Ми запитали освітян, чи бувають у них випадки панічних атак — і на жаль, 17% підтвердили, що таке з ними траплялося. 19% вчителів відмітили, що відчувають ентузіазм та натхнення, у той час, як лише 6% — апатію.
Ці дані аж ніяк не говорять, що українські вчителі страждають від своєї роботи, але цифри свідчать, що варто знайти метод мотивації та підтримки викладачів та школи. Адже платнею в 4600 гривень навряд чи можна надихнути на роботу, яка вимагає максимальної віддачі як емоційної, так і інтелектуальної.
Кожен четвертий учитель отримував погрози
На психологічний стан учителів впливають і умови праці, адже досі в деяких школах немає ані туалетів у приміщеннях, ані належного опалення. А про технічне та матеріальне забезпечення класів більшість лише мріють та продовжують купувати мікроскопи чи набори для фізики й хімії за власний кошт.
Інша причина в тому, що вчителі досі мають більше обов’язків, аніж здатні взяти на себе. Педагоги мусять брати участь у вихованні дітей, соціалізації, розвивати їх емоційний інтелект, розв’язувати конфлікти та часто — підтримувати та мотивувати дітлахів, яких називають «складними».
Як виявилося 49% викладачів щодня контактують із важкими дітьми — тими, які постійно провокують, порушують дисципліну, булять інших (а не рідко й самого вчителя), відмовляються вчитися — і це теж частина роботи. Але про те, як її виконувати без тиску та насилля, на жаль, знають далеко не всі. І не тому, що не хочуть, а тому — що цього необхідно вчитися у спеціалістів. А школа, як правло, не має коштів.
«Ти мені нічого не зробиш» — цю фразу 17% учителів чують щонайменше раз на тиждень. Це можуть говорити і учні, і їх мами й тата. Як показало анонімне опитування, 22% учителів отримували погрози від батьків. І найчастіше, школа теж лишає педагогів із такими випадками сам на сам.
На жаль, як виявилося майже 94% учителів жодного разу не відвідували психолога, навіть шкільного. І це при тому, що 40% не знають, як стабілізувати свій емоційний стан. А валеріана – досі найпопулярніший препарат, який приймають педагоги.
Як школа може мотивувати вчителів?
Який же вихід із ситуації, якщо психологічний портрет учителя — це втомлена, роздратована людина, яка не має сили контролювати свої емоції та повинна щодня шукати джерело натхнення, не зважаючи на образи, докори та стоси зайвої роботи?
По-перше, школа має піклуватися про стан психологічного здоров’я своїх учителів і не чекати, доки вони дійдуть межі виснаження. Для цього варто виділяти кошти на психолога і запровадити до Статуту щомісячні години для кожного педагога.
По-друге, варто організовувати тренінги для вчителів із різних галузей – медіації та конфліктології, підліткової психології, статевого дозрівання та сексуальної освіти, неагресивної комунікації, наприклад. Аби дати вчителям практичні навички, які полегшать їх щоденну роботу.
По-третє, влаштовувати спільні зустрічі з батьками, директором, учителем, психологом, аби не полишати викладачів наодинці зі складними конфліктами.
Юлія Бровінська, лідерка проєкту Прошколу, директорка Фонду Максима Степанова, osvita.ua
Прокоментуйте