Рада оборони ухвалила провокативне рішення. Рада оборони Тернопільської області ухвалила рішення, яке змінює порядок проведення масових заходів в регіоні під час дії воєнного стану. Це рішення викликає питання щодо балансу між забезпеченням безпеки населення та дотриманням конституційних прав громадян.
Суть нового порядку
Згідно з ухваленим рішенням, проведення мирних зборів, мітингів, походів і демонстрацій на території області тепер можливе лише за умови “попереднього письмового погодження з відповідними виконавчими органами міських, селищних та сільських рад на території яких планується масовий захід”.
“Відповідальний за проведення масового заходу направляє не пізніше ніж за п’ять робочих днів до його проведення повідомлення із зазначенням дати проведення, часу початку і тривалості, мети, місця або маршруту проведення, інформації про організаторів та орієнтовної кількості учасників, специфіки проведення масового заходу, інформації щодо наявності укриттів поблизу”, — йдеться в документі.
У рішенні Ради оборони наголошується, що такий порядок запроваджується “задля безпеки жителів Тернопільщини”.
Конституційний аспект питання
Варто зазначити, що Конституція України у статті 39 гарантує громадянам “право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування”. При цьому в основному законі йдеться саме про “сповіщення”, а не про “погодження”.
Конституція також передбачає, що обмеження щодо реалізації цього права може встановлюватися судом відповідно до закону і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку. Воєнний стан дійсно дозволяє запроваджувати певні обмеження прав і свобод громадян, але вони мають бути пропорційними існуючим загрозам.
Рада оборони ухвалила провокативне рішення. Баланс безпеки і прав
Юристи-конституціоналісти відзначають, що запровадження “попереднього погодження” замість “сповіщення” може трактуватися як запровадження дозвільного, а не повідомного характеру проведення мирних зібрань, що викликає питання щодо відповідності такого підходу духу Конституції.
Водночас не можна ігнорувати безпекову складову питання. В умовах війни масові скупчення людей можуть становити потенційну мішень для ворожих дій, а наявність укриттів поблизу місця проведення заходів є критично важливою для забезпечення безпеки громадян.
“Просимо усіх відповідально віднестися до виконання зазначеного порядку під час проведення масових заходів. Задля безпеки жителів Тернопільщини”, — апелює Рада оборони до свідомості громадян.
Шлях до конструктивного діалогу
У цій ситуації важливо знайти збалансований підхід, який би враховував потреби безпеки, але й не призводив до надмірного обмеження конституційних прав громадян. Можливо, варто було б розглянути можливість доопрацювання формулювань рішення, замінивши “погодження” на “сповіщення з отриманням рекомендацій щодо безпеки”.
Також доцільним видається активне залучення представників громадськості та правозахисних організацій до обговорення таких рішень. Це підвищило б їхню правову якість та легітимність в очах суспільства.
Забезпечення безпеки громадян є пріоритетом під час воєнного стану. Але важливо пам’ятати, що саме захист демократичних цінностей і прав людини є однією з причин, чому українці сьогодні боронять свою державу від агресора.
Ми писали також: 200 днів В’ячеслава Негоди: системний підхід до управління Тернопільщиною.