«…голови летять і всім *кольо дупи*…», — пише Ihor Yakubovsky у спільноті «НА ВІҐЛІ в Бережанах».
Цей будинок 110 років тому був збудований як центр фінансової взаємодопомоги городян (каса взаємного кредитування). Його зовнішній співзвучний з мотивами духу середньовічної готики вигляд був покликаний стати органічним доповненням формування нового класичного австро-угорського міського центру при цьому викликаючи довіру у місцевих обивателів.
Ні дві світові війни ХХ століття, ні багаторазові зміни підданства, ні тяготи встановлення нової влади, а ні диктатура країни рад, що встановила монополію на всі сфери життя своїх громадян, не змогли похитнути колоса банківської справи, що твердо стояв на шляху фінансових інтересів – в будівлі змінюючи одна одну квартирували різні банківські установи.
З набуттям же Україною незалежності в 1991 році ця традиція не зникла, і через його приміщення за двадцять з невеликим років пройшла низка представників фінансової системи під різними вивісками: банк “Україна”, “Агропромбанк”, “ПриватБанк”… з тим щоб зустріти другий десяток третього тисячоліття в якості центрального офісу державного “Ощадбанку” в місті Бережани.
Правда, у зв’язку з престижністю та особливостей будови центру комерції другій його поверх був милостиво виділений для розміщення управління юстиції з його відділом реєстрації актів цивільного стану. Але бог торгівлі все також продовжує бути володарем цих стін, втилюючи віру у фінансове благополуччя майбутнього перлини на березі Золотої Липи.
Пишна двоповерхова будівля банку в Бережанах відтінене скромною класикою магістрату, що розташована в серці старої міської забудови, виконано в стилі надвіслянської неоготики з її химерністю деталей і пишнотою оздоблення.
Прямокутний її контур (32м х 16м) відтіняють ризаліт північного входу, бічні виступаючи за лінію стін стилізовані витягнуті прямокутники крил-веж під двосхилим дахом і балкони на консолях з ажурними балясинами, що їх з’єднують.
У властивій манері зовнішнього декору фасади банківської будівлі оформлені кутовими фіалами увінчаними хрестоцвітами, краббами по скатах трикутних фронтонів крил, оперізувальний аркатурним фризом з маскаронами і грифонами, що сидять на вершинах консолей, і масивними замковими каменями у вигляді барельєфа голови барана над арками вікон першого ярусу.
Прокоментуйте