Голова Тернопільської обласної військової адміністрації Володимир Труш підписав розпорядження «Про обласний бюджет тернопільської області на 2023 рік». Ця новина багатьох здивувала, оскільки створила ризикований прецедент, коли виконавча влада незаконно перебрала на себе функцію органу місцевого самоврядування. Бо відповідно до чинного законодавства обласний бюджет мала б затверджувати обласна рада. Думаю потрібно спробувати розібратися у всіх юридичних і політичних аспектах цієї проблеми. Про це пише Думай.
Закон не дишло!
Насамперед, звернемо увагу на статтю 6 Конституції України, згідно з якою органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України. Тобто чиновники можуть робити лише те, що дозволено їм законом.
У преамбулі розпорядження голови ТОВА говориться, що прийняте воно «відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій», статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», статей 75, 76, 77 і пункту 221 розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», постанови Кабінету Міністрів від 11 березня 2022 року № 252 (зі змінами) «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану».
Відразу зазначимо, що в статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у п. 5 ч. 2 право складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету надається військовим адміністрація населених пунктів. Таких з часу війни було утворено відповідними указами Президента України аж 134. Натомість обласна військова адміністрація згідно п.1 ч. 3 ст. 15 згаданого закону складання та затвердження обласного бюджету може здійснювати виключно «у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області». На щастя обласний центр Тернопільської області знаходиться далеко від лінії фронту. Хіба ТОВА відкрила якийсь свій таємний фронт боротьби з демократично обраними інституціями.
Статті 75 та 76 Бюджетного кодексу України стосуються питань підготовки проєкту бюджету, що дійсно належить до повноважень виконавчої влади, тобто місцевих державних адміністрацій.
Однак відповідно до частини 2 статті 77 «Затвердження місцевих бюджетів» Бюджетного кодексу України «місцеві бюджети затверджуються рішенням… відповідної місцевої ради до 25 грудня року, що передує плановому». Написано чітко, коротко і зрозуміло.
Окрім того, відповідно до пункту 17 частини 1 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях обласної ради вирішуються питання затвердження бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їх виконання. Також наголошу, що згідно статті 71 «Гарантії місцевого самоврядування, його органів та посадових осіб» згаданого закону органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження, а органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а також вирішувати питання, віднесені Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими законами до повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, крім випадків виконання делегованих їм радами повноважень, та в інших випадках, передбачених законом.
До цього часу розпорядження голови ТОВА про затвердження обласного бюджету на офіційному сайті не опубліковано. Не відомо, чи надходило воно до канцелярії Тернопільської обласної ради і чи отримували його розпорядники коштів обласного бюджету та інші його виконавці. Тому не зрозуміло, як вони будуть виконувати документ, якого в очі не бачили.
А для кого закон як дишло?! Підписуючи обласний бюджет на 2023 рік, в обласній військовій адміністрації спиралися також і на Постанову Кабінету Міністрів України від 11 березня 2022 року № 252 «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану».
Ця постанова КМУ прийнята відповідно до абзацу четвертого підпункту 2 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, який регулює бюджетний процес в умовах воєнного стану. Законодавець передбачив, що під час воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації не застосовуються окремі норми Бюджетного кодексу і перерахував статті, які не діють. І цих статей є у законі аж 17, а саме: абзац третій частини другої статті 4; частина сьома статті 13; частина десята статті 16; стаття 23; частина третя статті 24; частина третя статті 27; частина п’ята статті 28; стаття 33; частина перша статті 52; частина друга статті 54; стаття 55; статті 59 і 60; частина перша статті 61; стаття 75-1; частини сьома та восьма статті 78; стаття 80; частина шоста статті 108. Так от, статті 77, яка говорить про обов’язковість затвердження бюджету рішенням ради, у ЦЬОМУ ПЕРЕЛІКУ СТАТЕЙ, ЩО НЕ ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ, НЕМАЄ!
Більше того, пункт 221 розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, на який спирається у своєму розпорядженні голова Тернопільської ОВА, діє лише у 2022 році. А отже у новому 2023 році норма про виключення окремих статей Бюджетного кодексу не діє. Відповідно до п. 15 розпорядження № 651/0/5-22ВА «Про обласний бюджет Тернопільської області на 2023 рік» воно набирає чинності з 1 січня 2023 року і містить посилання на норму закону, яка припиняє свою дію в останній день року 2022. Повний нонсенс!
Цікаво, що у згаданій постанові від 11 березня 2022 року № 252 (зі змінами) «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» Уряд наголосив, що «виконання та формування місцевих бюджетів здійснюється відповідно до бюджетного законодавства». І це почули всі обласні військові адміністрації України, окрім Тернопільської.
Узурпація влади за путінськими лекалами
Аналізуючи ці всі юридичні аспекти, відверто кажучи, незрозуміла мотивація таких дій військової адміністрації, оскільки 22 грудня відбувалася чергова сесія Тернопільської обласної ради. І на ній депутати могли б спокійно прийняти обласний бюджет, як цього вимагає Бюджетний кодекс. Натомість створено незаконний прецедент, коли обласний бюджет прийнято одноосібно особою, яка на це не мала права.
Прокоментуйте