Йдеться передусім про неприпустимі для демократичної країни анахронізми — такі як «жиди», «цигани» і «негри». І якщо ці правки більшість українців сприйняли позитивно, спроби замінити слово «батьки» на «рідні» викликало резонанс у суспільстві. Соцмережами ширяться заклики захистити традиційний інститут сім’ї та припинити «гомодиктатуру».
«3 млн. дітей в Україні проживає у неповних сім’ях, а це — майже 40%. Йдеться, зокрема, про дітей, які живуть з дідусями та бабусями, зі старшими братами і сестрами, з тітками і дядьками. Частина дітей втратила батьків внаслідок російської агресії на сході України. Завдання у підручнику на кшталт „Разом із батьками складіть розпорядок дня вашої родини“ або „Разом із батьками обговори, де можна гратися“ акцентують на обмежених можливостях майже половини українських дітей, змушують їх відчувати власну неповноцінність. Це неприпустимо», — пояснюють у Міністерстві освіти.
З минулого року в Україні проводять антидискримінаційну експертизу шкільних підручників, які готуються до друку за державний кошт. Займається цим ДУ «Інститут модернізації змісту освіти». Завдання установи — виявляти найбільш кричущі випадки дискримінації.
Так, з підручника для 1-го класу пропонують прибрати запитання «Як і де познайомилися твої батьки?» Питання, на думку експертів, є некоректним, адже дитина могла бути зачата внаслідок зґвалтування. Або її батьки розлучилися, один із них (батько чи матір) не займається вихованням дитини, тож вона нічого про нього не знає. Може бути таке, що батьки померли, а родичі не знають, не пам’ятають або їм важко розповідати дитині про те, коли і за яких обставин познайомилися її батьки.
«Життя вносить свої корективи. Кількість неповних сімей зростає, зокрема, через війну і заробітчанство. Що поганого у тому, що у підручнику завдання звучатиме не «Розкажи про своїх батьків», а «Опиши свою родину»? Ніхто на традиційну сім’ю не нападає, — каже голова західноукраїнського центру «Жіночі перспективи» Любов Максимович.
Ознаки дискримінації експерти також побачили у зображенні хлопчиків та дівчаток у стереотипних ролях, які тим самим пропагують застарілі форми поведінки, зокрема, що піклуватися про інших людей можуть тільки дівчатка, а опанувати технічну професію до снаги лише хлопчикам. Гендерні стереотипи виявили у 80% підручників для старших класів.
Прокоментуйте