Автор: Віктор Круглов, генеральний директор корпорації «Ранок».
Загалом форма отримання освіти на відстані успішно існує вже понад 80 років. Розповім про різного роду формати середніх онлайн-шкіл світу.
Сполучені Штати Америки
Уперше дистанційне навчання з’явилося в США наприкінці 1980-х років зі створення Національного технологічного університету. У 1987 році в США започаткували Американську асоціацію дистанційної освіти. Тоді дистанційна система призначалася переважно для людей з обмеженими фізичними можливостями. Зараз хоумскулінг популярний серед різних аудиторій. Батьки, які з різних причин не бажають відправляти дітей на денне навчання, мають можливість навчати їх вдома за допомоги порталу K12 International Academy. На цьому ресурсі школярі беруть участь у вебінарах, слухають відеолекції, долучаються до круглих столів.
Британія
У Британії існують акредитовані онлайн-школи, що надають комплексне навчання. В основному це Secondary School і Sixth Form – середня та старша школа. Крім того, є онлайн-заклади, де діти навчаються, починаючи з Primary (початкової). Під час занять у віртуальних школах діти мають можливість комунікувати з викладачами. У цих школах вивчають предмети за загальнонаціональною програмою. Виняток – хімія, адже проводити лабораторні експерименти без обладнання та контролю експертів може бути небезпечно. Учні здають усі необхідні іспити (наприклад, GCSEs та і A-Levels – аналоги українського ЗНО), а потім отримують атестат державного зразка.
Канада
Канадські родини люблять навчати своїх дітей у режимі онлайн. У цій країні існує багато віртуальних шкіл, що пропонують початкову та середню освіту. Завдяки тому, що більш ніж 4 мільйони канадців мешкають у віддалених куточках країни, вони навчаються в школах та університетах дистанційно. Виші однаково ставляться як до традиційних школярів, так і до хоумскулерів. За наявності відповідної акредитації в дистанційного навчального закладу, його атестат має рівноцінну вагу з атестатом звичайної школи.
Ізраїль
Багато релігійних сімей в Ізраїлі вважають кращим саме хоумскулінг. Тому дистанційні школи там успішно функціонують у якості альтернативи традиційним. Щоб навчатися вдома, потрібно проходити регулярні перевірки. Офіцер з питань освіти приходить до ізраїльських хоумскулерів приблизно раз на рік і оцінює рівень розвитку дитини. Освітні органи Ізраїлю дуже вимогливі до соціалізації та знань дитини. Діти, зараховані до дистанційної школи, навчаються за затвердженими планами та відвідують офлайн-зустрічі з іншими учнями.
Франція
Дистанційне навчання в цій країні почало розвиватися в першій половині ХХ століття зі створення Національного центру дистанційної освіти CNED. Сьогодні CNED пропонує онлайн-навчання для середніх шкіл та вузів. Починати відвідування уроків в онлайн-режимі можна в будь-якому віці. Взагалі, французька система середньої освіти удостоїлася репутації однієї з кращих у світі, тому сьогодні CNED успішно працює для зарубіжних студентів. У CNED щорічно проходять навчання понад 300 000 людей з різних країн.
Австралія
Багато австралійських сімей живуть у віддалених малонаселених регіонах, де немає традиційної школи. Іноді найближча школа знаходиться за сотні кілометрів від дому, тоді хоумскулінг – єдина можливість для отримання знань. У 1951 році в Австралії була створена School of the Air ( «Школа по радіо») – своєрідна система заочного навчання. Уроки, що відповідали програмі початкової та середньої школи, транслювалися у встановлені години по радіо. Кожному учневі присвоювалась якась радіохвиля. Зараз на зміну радіо прийшли інтернет-технології. Навчальні плани на дистанційному навчанні повністю відповідають австралійської національній програмі. Кожному учневі призначається вчитель, з яким можна спілкуватися по Skype, або за допомогою e-mail.
Україна
Зрештою, в Україні шкільна онлайн-освіта розвивається лише останні 10 років. Здебільшого проєкти, що виникли на її підтримку, працюють за аналогом англомовних платформ.
У загальнодержавному масштабі можна виділити низку великих проєктів, таких як «Prometheus», що розроблений аспірантами та викладачами КНУ імені Тараса Шевченка. Проєкт передбачає підготовку школярів до ЗНО та низки курсів за різними спеціальностями. Декілька років тому за підтримки міжнародних грантів з’явилась студія онлайн-освіти EdEra. Студія пропонує онлайн-курси для шкільних викладачів, інтерактивні підручники, освітні спецпроєкти та моделі інтеграції сучасних освітніх рішень у традиційний навчальний процес. Також обертів набирає iLearn – безкоштовна гейміфікована платформа для підготовки до ЗНО та отримання додаткових знань для школярів.
У рамках Віртуальної школи «Ранок» ми запустили програму «Освітній волонтер», орієнтовану на аудиторію старшокласників. Для її реалізації запросили бізнесменів, посадовців, психологів, рестораторів, айтішників, видавців, науковців, президентів міжнародних інституцій та багатьох-багатьох інших: надихнути школярів, показати їм справжні живі історії та практичні кейси. Програма стала складовою нового проєкту Віртуальна школа Ранок», що надає безкоштовний доступ до дистанційного навчання учителям та школярам від 1 до 11 класу. Лекції в цій школі, окрім педагогів та шкільних методистів зі всієї країни, читають автори підручників, відомі підприємці та вчені. Записи уроків зберігаються на YouTube-каналі школи. 3 24 квітня у школі також запустили 0 клас, де у програмі уроків для майбутніх першачків передбачені навчання грамоти, математика, розвиток мовлення та логічного мислення, музичне та образотворче мистецтво, рухливі та дидактичні ігри.
Найближчим часом віртуальна школа «Ранок» доповниться навчальною тест-платформою, що отримала назву «Erudito Class». Платформа дозволить полегшити процес навчання протягом карантину. На ній учні (2–9 класи) зможуть виконувати різнорівневі тестові завдання з автоматичною перевіркою. А вчителі матимуть можливість організовувати на платформі клас (класи), здійснювати його (їх) менеджмент (створення, видалення, редагування учасників), пропонувати для виконання учням та ученицям готові тестові завдання з основних предметів, вести статистику успішності класу. Найімовірніше, платформа працюватиме й після закінчення карантину.
У цілому, сьогоднішні умови спонукали до зміцнення існуючих та створення нових навчальних онлайн-проєктів, які в подальшому сприятимуть підняттю рівня сучасної освіти в України. Новітні технологій не стоять на місці, а стимулюють розвиток онлайн-інструментів. Онлайн-освіта дарує свободу й мобільність, а головне – підлаштовується під інтереси й потреби дитини. У неї велике майбутнє.
Джерело: osvita.ua
Читайте також:
Прокоментуйте