Які громади можуть втратити свої школи. Згідно з постановою Кабінету Міністрів України №245 від 5 березня 2024 року, з 1 вересня 2025 року школи з кількістю учнів менше 45 не фінансуються з державної освітньої субвенції. Це означає, що утримання таких шкіл лягає на місцеві бюджети.
Іншими словами, школи, в яких навчається менше 45 учнів (окрім початкових та спеціальних) не фінансуватимуться державою. Якщо місцева влада не реструктурує такі заклади освіти, то їй доведеться перейняти на свій (місцевий) бюджет їхні витрати. передусім, заробітну плату вчителів та обслуговуючого персоналу, закупівлю підручників тощо.
Постанова передбачає зміни до порядку надання освітньої субвенції, зокрема, щодо фінансування малокомплектних шкіл. Проте, все ще відкритими є питання функціонування філій великих закладів освіти. Ці школи вже були реструктуризовані. А зараз вважаються частинами (підрозділами) інших закладів. Хоча й найчастіше територіально знаходяться в іншому населеному пункті.
З 1 вересня 2025 року школи з кількістю учнів менше 45 не отримуватимуть фінансування з державного бюджету
Це стосується, в першу чергу, сільських шкіл, які часто мають невелику кількість учнів. Місцеві органи влади мають вирішувати, як саме утримувати такі школи (за рахунок місцевого бюджету або інших джерел фінансування).
Вже з 1 вересня 2026 року ця норма пошириться на школи з кількістю учнів менше 60.
Для забезпечення доступності освіти для учнів з малокомплектних шкіл, влада розглядає питання організації підвезення до інших навчальних закладів, а також розвиток дистанційного навчання. Забезпечення працевлаштування вчителів, звільнених з малокомплектних шкіл, покладається на місцеві органи влади.
МОН рекомендувало громадам завчасно розробити стратегію оптимізації мережі шкіл, щоб забезпечити безперервність освітнього процесу та уникнути негативних наслідків для учнів та вчителів.
Які ж способи так званої оптимізації. З найбільш доступних:
- розформування (закриття малокомплектних закладів освіти);
- переформатування у початкові школи;
- переймання фінансування на місцевий бюджет.
Такі варіанти несуть у собі додатковий фінансовий тягар на громаду. В іншому випадку заклади освіти прийдеться частково або ж і повністю закрити.
Серед інших варіантів:
- створення філій (якщо вони дозволять зберегти формат школи).
Цей варіант можливий, якщо у подальшому МОН дозволить такий спосіб реструктуризації та, найважливіше, залишить фінансування таких закладів з освітньої субвенції.
Є й варіанти фантастичні:
- насичення учнями малокомплектних шкіл;
- переформатування малокомплектних шкіл на спеціальні, приватні тощо.
Які громади можуть втратити свої школи
Ми проаналізували ситуацію у громадах поблизу Тернополя, щоб зрозуміти, наскільки нова постанова Кабміну вдарить по звичайним селам. Також ми виокремили школи, які можуть постраждати внаслідок дії постанови №245. Усі дані взято з відкритих джерел ІСУО. На сайті показана кількість дітей, про яку звітували керівники у вересні 2024 року. Іншими словами, число вказує на наповненість учнями школи минулого навчального року.
Отож, відділ освіти Великоберезовицької селищної ради. Усього налічує 12 закладів, ще 1 заклад – не працює.
Ситуація досить хороша: великі школи наповнені учнями, вчасно проведена реструктуризація. Початкові школи отримали статус філій великих закладів.
З основних проблемних закладів освіти – Комунальний заклад Лучківська гімназія Великоберезовицької селищної ради Тернопільської області. Цього року школа налічувала 51 учня.
Відділ освіти Байковецької сільської ради. 7 закладів загальної середньої освіти. Дубовецька школа припинила існування, раніше припинила існування Стегниківська школа.
Критична ситуація у Романовоселівській гімназії Байковецькоїї сільської ради Тернопільського району Тернопільської області (56 учнів навчалося цьогоріч).
Також Соборненська гімназія імені Володимира Гарматія налічувала лише 55 учнів.
Варто вказати, що Шляхтинецька гімназія імені О.Г.Барвінського (гімназія з дошкільним відділенням та початковою школою – не вказана кількість дітей. Так само не вказана кількість у Байковецькій гімназії.
У Великобірківській громаді працюють лише 2 заклади загальної середньої освіти. Там припинила існування Смиковецька школа. На разі і Малоходачківська гімназія, й Великобірківський ліцей ім.С.Балея почуваються впевнено за кількістю учнів.
Підгороднянської ОТГ. 4 ЗЗСО працюють у громаді, ще 3 припинили своє існування раніше.
Тут ситуація з освітніми закладами досить прогнозована. Учнями добре наповнені школи, а найбільший Почапинський ліцей налічує 275 вихованців.
Відділ освіти виконавчого комітету Великогаївської с/р. Працює 8 закладів загальної середньої освіти, ще 2 – припинили своє існування.
Найбільша школа у Великих Гаях налічує 430 учнів.
Критична ситуація у Гімназії с. Прошова (цього року вчилися 53 учні). Така сама кількість вчилася у Дичківській філії Навчально виховного комплексу “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад с. Великі Гаї”.
А ось у Гімназії с.Козівка Великогаївської сільської ради Тернопільської області навчалися лише 41 учень.
Як бачимо, новий навчальний рік готує виклики освітянам, батькам та їхнім дітям. Органи місцевої влади вже готують шляхи вирішення цих проблем. Триматимемо руку на пульсі змін.
Далі буде…
Читайте більше: Про страшні оцінки у школах Тернопільщини, нерви батьків та недалеких учителів.
Про страшні оцінки у школах Тернопільщини, нерви батьків та недалеких учителів