Коментує Ментух Н.Ф., доцент кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права юридичного факультету ТНЕУ, к.ю.н., доцент
Сучасний інститут президентства пройшов поступовий і складний шлях еволюції, і сьогодні він перебуває в постійній динаміці та розвитку.
У незалежній Україні посада Президента вперше введена Законом України від 5 липня 1991 р. Президент визнавався найвищою посадовою особою Української держави та главою виконавчої влади. Як глава держави Президент України виконував такі функції, як: був гарантом національної безпеки, свободи громадян, державного суверенітету, додержання Конституції та законів; мав проводити в життя Конституцію і закони України, представляти державу у міжнародних відносинах, вживати заходів щодо забезпечення обороноздатності та національної безпеки.
Так, в подальшому повноваження Президента реалізовувалися через Конституційний договір від 8 червня 1995р., який мав діяти до прийняття нової Конституції України.
Даний Конституційний договір передбачав закріплення в новій Конституції президентської форми правління з потужними повноваженнями Президента та підпорядкованістю йому Уряду України. Тобто, найважливішим етапом у встановленні інституту Президента України стало прийняття 28 червня 1996р. Конституції України. Відповідно до розділу 5 «Президент України» Конституції України 1996 р. в Україні встановлювалася президентсько-парламентська республіка із сильним Президентом.
Подальший державно-політичний розвиток зумовлений необхідністю демократизації організації державної влади через внесення змін до Конституції України 1996 р. Так, 8 грудня 2004 р. Законом України про внесення змін до Конституції України було значно змінено правовий статус Президента України. Тобто в результаті президентсько-парламентська форма правління була замінена на парламентсько-президентську, відповідно до якої повноваження Президента щодо формування Кабінету Міністрів України загалом перейшли від глави держави до Верховної Ради України. Таким чином Президент України перестав бути главою виконавчої влади.
Однак, у 2010 р. Конституційний суд повернув чинність Конституції у редакції 1996 р., яка наділяла голову держави значними повноваженнями. Скасування політичної реформи 2004 р. й повернення до президентсько-парламентської форми правління значно зміцнило інститут Президента України та забезпечило формування чіткої вертикалі виконавчої влади.
Проте в лютому 2014 р. парламент відновив дію Конституції в редакції 2004 р., яка перерозподілила владні важелі від президента на користь Верховної Ради та уряду.
Читайте також:
Провокатор з Тернопільщини зробив тисячі дзвінків з метою підкупу виборців
Як тернопільські газети висвітлюють виборчий процес (відео)
Інформація про порушення виборчого законодавства у Збаразькому районі не підтвердилася
Прокоментуйте